Díky charakteristickému vizuálu značka Velkopopovický kozel zřejmě neminula ani širší veřejnost, která pivu vyloženě neholduje. Znáte ale celý její příběh? Pojďme se na ni podívat podrobněji.
Velkopopovický kozel – počátky
Velkopopovický kozel je česká značka piva, která je vyráběna pivovarem Velké Popovice. Ten název dostal podle stejnojmenné obce. Tu bychom našli ve Středočeském kraji, konkrétně v okrese Praha-východ.
První část názvu lze tedy rozklíčovat poměrně snadno. Jak je to ale s tím kozlem, který se dokonce dostal do televizního spotu společně s dnes již kultovním sloganem o vrchním, který je zkrátka „nějakej divnej“?
V tomto případě se musíme jednoduše vrátit rovnou na samý začátek. Netradiční zvíře se objevilo jako symbol už krátce po založení pivovaru. To můžeme datovat do 19. století. Byť historické zmínky o vaření piva ve městě jsou mnohem starší a sahají dokonce až do 14. století, pivovar, v podobě, v níž ho známe dnes, byl dobudován v roce 1875.
Movitý průmyslník a tehdejší starosta Smíchova František Ringhoffer už o pět let dříve zakoupil pozemky ve Velkých Popovicích, aby tím položil pomyslný i doslovný základní kámen slavné tradici místního pivovaru.
Velkopopovický kozel – kozel Olda aneb o nejdůležitějším maskotovi
Za oním dnes neodmyslitelným symbolem se ale musíme vrátit konkrétně do roku 1919. V té době už nějakou dobu velkopopovický pivovar milovníky pěnivého moku těšil. Vesnici prý v té době navštívil jistý potulný malíř až z daleké Francie.
V Čechách se mu líbilo a pohostinností místních byl rovněž zaujat. Odvděčil se proto tím, co uměl nejlépe – malováním. Na rozloučenou zde zanechal malbu kozla, který se symbolem pivovaru stal, jak už bylo uvedeno, až do dnešních dnů.
Tuto stručnou historii uvádí přímo pivovar, nicméně další zdroje příběh rozvíjejí a prozrazují, že umělec z dalekých krajin v celé kozlí legendě tak docela sám nebyl.
Už zakladatel pivovaru Emanuel Ringhoffer měl dostatečně obchodního ducha a tušil to, co dobře ví i dnešní marketéři: Od konkurence je potřeba se lišit. K tomu bylo potřeba vybrat si vhodný produkt. A Ringhoffer se spolehl na místní tradici. Začal produkovat silné, tmavé pivo, kterému místní označovali právěl přezdívkou Kozel.
Francouzský malíř tak už šel víceméně „najisto“ a nenechal zde podle konkrétnějších zdrojů jen tak obyčejnou malbu, ale cíleně vytvořil emblém pivovaru. I romantické vyznění zjednodušené legendy vylíčené v předchozích odstavcích však lze jistě přijmout jako součást koloritu pivovaru Velké Popovice, který bezesporu může stavět na silné tradici našich předků.
Velkopopovický kozel – pohled do novodobé historie
Zaměříme-li se opět na faktické informace, je nutné dále uvést, že jakožto obchodní značka byl tento symbol oficiálně zaregistrován už v březnu 1922. Pro zajímavost ještě dodejme, že už v roce 1938 se v pivovaru objevil i kozel živý. Jeden ze zaměstnanců se tak musel ujmout i na pivovar notně netradiční funkce – péče o kozu. Jméno dostalo zvíře po pracovníkovi stáčírny Oldřichu Lencovi.
Od té doby se každý jeho chlupatý následovník jmenoval a dosud jmenuje Olda. Současný kozlík Olda pochází z chovu přímo z Velkých Popovic. Že si ho tu náležitě hledí, dokazuje i to, že v roce 2019 obdržel recesistické ocenění „za zásluhy“ z rukou samotného ředitele pivovaru Petra Kofroně.
V současné době patří pivovar společnosti Plzeňský Prazdroj a.s., který je součástí skupiny Asahi. V roce 2006 uvádějí statistiky celkový objem produkce 1 527 000 hektolitrů.
Chutná ale nejen domácím konzumentům, jak prozrazují i další čísla. V roce 2007 triumfoval Velkopopovický kozel jakožto nejúspěšnější české pivo v zahraničí. Prodává se i v zámoří, pivo z Velkých Popovic se vyváží i do Hondurasu, Kanady a Austrálie.
Vysokých objemů prodeje dosahuje na Slovensku, v Rusku a v Maďarsku a v letech minulých to bylo i Rusko, či dokonce Finsko.
foto: facebook.com / Velkopopovický kozel